از ابتدای سال با تلاش دادگستری کل استان البرز ۸ محکوم به قصاص آزاد شدند

حسین فاضلی هریکندی در گفت‌وگویی با تبیین اقدامات دادگستری کل استان البرز در حوزه زندانیان محکوم به سالب حیات گفت: قصاص نفس یکی از احکام و مجازات هایی است که ریشه در مبانی فقهی و شرعی داشته و در قانون چارچوب و حدود اجرای آن مشخص است اما همزمان بر ارجحیت عفو و گذشت تاکید شده و آن را بر اجرای قصاص، مقدم دانسته است.

وی افزود: کارکنان دادگستری کل استان به ویژه معاونت توسعه حل اختلاف و اجرای احکام کیفری، در پرونده‌های قصاص اهتمام جدی برای عفو اولیای دم و گذشت از حق قصاص دارند که به منظور استفاده از حداکثر ظرفیت‌های قانونی، از سال گذشته ماموریت ویژه‌ای به معاونت نظارت بر زندان و اجرای احکام دادگستری کل استان محول شد.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه حسب این ماموریت پرونده‌های کلیه زندانیان مشمول حکم قصاص مورد بررسی قرار گرفت، متذکر شد: بر این اساس در سال گذشته با تلاش های انجام شده ۲۰ فقره و در پنج ماهه ابتدایی سال جاری نیز هشت فقره از پرونده‌های قصاص نفس منتهی به گذشت اولیای دم شد.

وی تصریح کرد: بر این اساس با توجه به اینکه در پنج ماهه ابتدایی سال قبل پنج فقره گذشت اولیای دم ثبت شده بود، در سال جاری رشد ۶۰ درصدی گذشت و اعلام رضایت در پرونده های موضوع قصاص نفس را نسبت به مدت مشابه قبل شاهد هستیم.

وی بیان کرد: پس از گذشت اولیای دم و منتفی شدن قصاص، مطابق مقررات برای این اشخاص، مجازات حبس به جهت جنبه عمومی جرم قتل از سوی دادگاه های کیفری یک استان البرز تعیین و برخی با احتساب مدت بازداشت قبلی از زندان آزاد و مابقی نیز پس از اتمام محکومیت حبس آزاد خواهند شد.