14 نکته حقوقی برای شروع و راه اندازی یک استارتاپ

پایگاه خبری روز داغ البرز_ افسانه شوشتری:

بسیاری از استارت آپ ها نوظهور امروزه، به دلیل نبود آگاهی از مسائل حقوقی مربوط به حوزه استارت آپ ها در ادامه کارشان دچار مشکلات حقوقی زیادی می شوند. پس اگر همین الان ایده جدیدی دارید و قصد راه اندازی کسب و کار جدیدی را دارید، به چند نکته توجه داشته باشید:

۱. ایده خودتان را بدون مراقبت های لازم افشا نکنید زیرا اصولا ایده تحت حمایت قانونی قرار ندارد.

۲. قبل از مطرح کردن جزئیات ایده خودتان با سرمایه گذار یا شرکایتان با انها قرارداد محرمانگی (NDA) منعقد کنید؛ در تنظیم این قرارداد، مواد ۶۴ و ۶۵ و ۷۵ قانون تجارت الکترونیکی را حتما مد نظر قرار بدهید.

۳. قبل از سرمایه گذاری بر روی یک ایده، آن را مورد ارزیابی قرار بدهید تا مشخص شود چه میزان طرح شما امکان پذیر، توجیه پذیر، جذاب و دارای ریسک است، ( در قسمت توجیه مالی و محاسبه نرخ بازده داخلی طرح به کسور و حقوق دولتی (نظیر بیمه، مالیات و عوارض) توجه کنید تا محاسباتتان گمراه کننده نباشد.

۴. چنانچه می خواهید ایده خودتان را با همکاری افراد دیگر اجرایی کنید، جهت تنظیم روابط خودتان با آنها، قرارداد مکتوب مشارکت امضا کنید؛ این قرارداد باید جامع و شفاف باشد.

۵. لزومی ندارد تمام اشخاص مورد نیاز در ایجاد محصول را با خودتان شریک کنید؛ می توانید از خدمات بعضی از اشخاص در قالب مشاوره یا قرارداد کار استفاده کنید.

۶. برای تاسیس و ثبت شرکت خودتان در اداره ثبت شرکتها عجله نکنید زیرا تاسیس شرکت آسان ولی منحل کردن آن، کاریست سخت و زمانبر.

۷. در صورت حصول دارایی فکری قابل ثبت، حتما دستاورد فکری خودتان را در اولین فرصت ممکن نزد مراجع صالحه قانونی ثبت کنید؛ همچنین قبل از ثبت اختراع خودتان، آن را در قالب مقاله یا کنفرانس، منتشر و افشا نکنید.

۸. حقوق معنوی یک دارایی فکری همیشه متعلق به پدیدآورنده آن است که لزوما باید یک شخص حقیقی (انسان) باشد و قابل واگذاری به دیگری نیست، در حالیکه حقوق مادی میتواند متعلق به شخص حقیقی یا حقوقی (مانند شرکت تجاری) باشد و همچنین قابل انتقال به دیگریست و حقوق انحصاری آن، برخلاف حقوق معنوی، محدود به مدت معینی است.

۹. اگر توافق کردید که ۵۰ درصد حقوق مادی اختراع شما متعلق به سرمایه گذار باشد، سعی کنید در ورقه اختراع (Patent)  تنها اسم شما ذکر شود و در یک قرارداد جداگانه به حق 50 درصدی سرمایه گذار تصریح کنید.

10. نام شرکت و نام محصول و علامت تجاری خودتان را به نوعی انتخاب کنید که مشابهت گمراه کننده ای برای مصرف کننده وجود نداشته باشد، و با مراجعه به سایت whois.net مطمئن شوید که دامنه سایت به نام شما ثبت شده است، ترجیحا هر دو دامنه com  و ir را ثبت کنید.

11. از بین شرکت های مختلف تجاری، شرکتی انتخاب کنید که متناسب با حجم فعالیت و اهداف و موضوع فعالیت شما باشد، همچنین در تنظیم اساسنامه به حدنصاب های لازم، جهت تشکیل و تصمیم گیری دقت کنید تا حقوق شما به واسطه خلاء های قانونی به ناروا تضییع نشود.

12. ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها، لزوما به منزله مجوز قانونی جهت انجام موضوع مندرج در اساسنامه شرکت نیست، زیرا فقط در موارد محدودی ثبت شرکت منوط به اخذ مجوز است (مثل فعالیت بورسی و نهادهای مالی جدید شامل شرکت های تامین سرمایه) و در بیشتر موارد، شرکت ثبت شده و اخذ مجوز، لازمه شروع فعالیت است.

13. شرکا نمی توانند شریک دیگر را مجبور کنند که نسبت به سهم خویش، آورده جدید به شرکت تزریق کند، بنابراین قبل از گسترش فعالیت، در خصوص نحوه تامین سرمایه لازم جهت تجاری سازی محصول تصمیم بگیرید.

14. داوری مطلع به مسائل حقوقی کسب و کار جهت حل و فصل اختلافات احتمالی خودتان تعیین کنید تا اختلافات شما با تدبیر داور حل بشود و اختلاف منجر به تعطیلی کسب و کار و قطع ارتباط تجاری شرکا نشود.

امید است نکات فوق مفید بوده باشد.