طی سال گذشته 600 جلسه توسط مدیران ارشد قضایی با تولیدکنندگان جهت بررسی و رفع موانع تولید برگزار شده است

پایگاه خبری روز داغ البرز_ مجتبی عادل: 

حسین فاضلی هریکندی، رئیس‌کل دادگستری البرز و اعضای شورای قضایی استان با حضور در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌ جمعه کرج با آیت‌الله حسینی همدانی دیدار و گفت‌وگو کردند. آیت‌الله حسینی همدانی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه مسیر حرکت قوه قضاییه مثبت است، بیان داشت: الحمدالله مسیر حرکت به سمت قوه قضاییه تراز انقلاب است؛ باید در سیستم قضایی هم در سطح مدیران و هم در سطح قضات کادرسازی و جانشین پروری کنیم.
«حسین فاضلی هریکندی» در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر به ذکر فضایل بارزی از شهید آیت الله بهشتی به نقل از مقام معظم رهبری پرداخت؛ سپس گزارش جامعی از اقدامات دادگستری کل استان البرز طی یک سال گذشته را ارائه کرد.
رئیس کل دادگستری استان البرز سخنان خود را با محوریت حسن اجرای دو ابلاغیه مهم قوه قضائیه «سند تحول و تعالی قضائی» و «راهبردهای ۱۵ گانه» آغاز کرد و گفت: در دوره تحول و تعالی قوه قضائیه شاهد نگاه مسئله محور به موضوعات و چالش های مهم جامعه هستیم. توجه ویژه و پیگیری در مسائلی نظیر وضعیت بیمارستان امام خمینی (ره) و آزادسازی بستر رودخانه کرج، پرونده‌های کثیرالشاکی، بورس، وضعیت انبارهای سازمان اموال تملیکی، حقوق متهمین، حقوق زندانیان و غیره مصادیقی هستند که رئیس قوه قضائیه در آن ورود کرد. 
رئیس شورای قضایی استان البرز در ادامه به تشریح عملکرد هر یک از مجموعه‌های قضائی استان البرز، نظیر سازمان قضائی نیروهای مسلح؛ پزشکی قانونی، تعزیرات حکومتی، اداره کل ثبت اسناد و املاک،اداره کل بازرسی و  اداره کل زندانهای استان پرداخت.

رصد سوابق کیفری و قضایی اتباع بیگانه
وی تعداد پرونده‌های ورودی به دادگستری کل استان در سال گذشته را با احتساب تکرار 811  هزار و 345 پرونده و با توجه به کد یکتای سراسری 344 هزار و 653 فقره اعلام کرد و گفت: با توجه به حضور اتباع بیگانه در کشور و استان، سامانه‌ای به نام «مدیریت اطلاعات و رصد اتباع بیگانه» برای رصد و کنترل آمار اتباع خارجی در البرز تهیه و رونمایی شد تا بتوان علاوه بر گردآوری آمار صحیحی از تعداد و وضعیت آنان به سابقه کیفری و قضایی آنان نیز دسترسی داشته باشیم.
فاضلی هریکندی در بخش دیگری از گزارش خود به توسعه روش‌های حل اختلاف اشاره کرد و گفت: الحمدلله تعداد پرونده‌های سازشی ما خیلی بیشتر شده است. در سال ۱۳۹۹ فقط 16 درصد از پرونده‌های شورای حل اختلاف به سازش منتهی می‌شد که با تلاش مضاعف صورت گرفته این عدد در سال ۱۴۰۰ به ۳۶درصد رسیده است، یعنی بیش از ۲ برابر پرونده‌های وارده به شورا به سازش منتهی شده است. 

جذب 360 نیروی اداری
وی تامین کادر قضایی و اداری در دادگستری کل استان را یکی از چالش‌های پیش رو دانست و گفت: با هدف رفع این مشکل چهارمین دوره کارآموزی قضایی در حال برگزاری است که بخش عمده‌ای از تامین نیرو در زمینه جذب قضات از این طریق تامین می‌شود. در زمینه تامین نیروی اداری نیز در اسفندماه آزمونی برگزار شد که ۳۶۰ نفر به عنوان سهمیه البرز جذب خواهند شد. 
ابلاغ الکترونیک که جایگزین ابلاغ سنتی و دستی شده موضوع مهم دیگری بود که وی به آن اشاره کرد و گفت: با رشد 2 درصدی نسبت به سال قبل اینک تقریباً ۸۹ درصد از ابلاغ‌ها از طریق سامانه ثنا و به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد.

وی همچنین به تشکیل سه قرارگاه مهم و تبیین شرح وظایف هریک پرداخت و گفت: جرایمی مثل سرقت‌های خشن، سرقت  مسلحانه، تجاوز، اخلال در نظم عمومی و پرونده‌های کثیرالشاکی در حوزه ماموریت‌های «قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرایم خاص» است. در قرارگاه «پیشگیری و مقابله با سرقت» علاوه بر مباره با جرایمی مثل سرقت تلاش شده با ارتقا اطلاعات حقوقی مردم، پیشگیری از وقوع سرقت نیز به صورت ویژه پیگیری شود.

روند کاهش جرم سرقت در استان
رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز افزود: با توجه به اقدامات انجام شده در قرارگاه، البرز که در سال 98 با 87 پرونده به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت رتبه هشتم را در کشور داشت اینک در سال 1400 با 70 پرونده سرقت به رتبه نوزدهم کشوری رسیده است. در زمینه کشفیات در حوزه سرقت نیز البرز از رتبه سی‌ام در سال ۹۸ به رتبه بیستم رسیده‌ است. 
وی در ادامه با مبحث حقوق عامه به تاسیس سومین قرارگاه در البرز، «قرارگاه صیانت از حقوق بیت‌المال و مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز»، اشاره کرد و گفت: وظایف این قرارگاه شامل حفظ اراضی ملی، اراضی کشاورزی، محیط زیست، بستر و حریم رودخانه‌ها و مقابله با چاههای غیرمجاز است که اقدامات مهمی در زمینه مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاروزی انجام شده است. 
فاضلی هریکندی با استناد به آمار گفت: با راه‌اندازی سامانه کشت یار و پایش اراضی ملی به صورت برخط توانستیم شاهد رشد ۱۴۴ درصدی جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در البرز به نسبت سال 98 باشیم. به طوری که در سال 99 بر اساس آمار 3873 هکتار از اراضی کشاورزی آزادسازی شد در حالی که در سال 1400 این عدد به 9435 هکتار رسید.
وی میزان آزادسازی بستر رودخانه‌ها در سال 1399 را 13 هکتار اعلام کرد و گفت: این عدد در سال 1400، به 16 هکتار رسیده است که شامل رودخانه‌های آتشگاه و 4 رودخانه در ساوجبلاغ و طالقان است.  

رفع تصرف از 21 ساختمان در رودخانه کرج
رئیس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه با دستور ویژه رئیس قوه قضائیه، آزادسازی در  رودخانه کرج در جاده چالوس ابتدا با دستگاههای حاکمیتی آغاز شد، گفت: از ۱۸ دستگاه حاکمیتی که ۲۳ ساختمان در بستر رودخانه داشتند، ۱۶ دستگاه و ۲۱ ساختمان کاملا رفع تصرف شده مابقی هم در حال انجام است.
رئیس شورای قضایی استان البرز در ادامه افزود: آزادسازی حریم رود کرج را در دو مقطع نهادهای حاکمیتی و عمومی و اشخاص حقیقی آغاز کردیم و اینک که در بخش افراد حقیقی هستیم تلاش شده به دو صورت داوطلبانه و با استفاده از اقدامات قانونی و قهری این بخش را نیز ساماندهی کنیم که تا کنون حدود ۱۰ کیلومتر از طول رودخانه کرج در دو طرف، معادل ۹ هکتار، از بستر تصرف شده رودخانه کرج آزادسازی شده است.

600 جلسه با تولیدکنندگان
بخش بعدی سخنان رئیس کل دادگستری البرز به حمایت از تولیدکنندگان و شرکتهای دانش بنیان اختصاص داشت. وی ضمن حمایت تمام قد دادگستری استان البرز از تولیدکنندگان گفت: طی 600 جلسه مدیران ارشد قضائی با تولیدکنندگان 9800 شغل ایجاد یا تداوم یافت که از این تعداد  تقریبا از توقف 8000 شغل با رفع مشکلات قضائی جلوگیری شد. یک هزار و 367 شغل احیا و 500 شغل جدید نیز از طریق توسعه شغلی آغاز شد. 
رئیس ستاد پیگیری اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی استان البرز ضمن اشاره به تحقق شعار سال گفت: در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حداقل هفت برنامه حمایتی و اجرایی در دادگستری کل استان البرز تدوین شده است.

رتبه دوم دادرسی الکترونیکی در کشور
رسیدگی به وضعیت زندانها در البرز، اتخاذ راهکارهایی برای کاهش تراکم زندانها و توجه ویژه مسئولان قضائی به امور زندانها بخش دیگر سخنان رئیس کل دادگستری استان را به خود اختصاص داد. وی با بیان اینکه قبل از شیوع کرونا دادرسی الکترونیک در استان آغاز شد، گفت: با انجام این اقدامات دادگستری استان البرز در سال گذشته رتبه دوم دادرسی الکترونیک را در کشور کسب کرد. 
وی با بیان اینکه طی سال گذشته 27 فقره رضایت در مورد پرونده قصاص داشتیم که با تلاش شورای حل اختلاف و اجرای احکام صورت گرفت، گفت: ۵۱۷ زندانی جرایم غیرعمد نیز طی سال گذشته در البرز آزاد شدند. 
رئیس شورای قضایی استان البرز در پایان عنوان کرد: اقدامات موثر صورت گرفته در دادگستری کل استان البرز که با همراهی مجموعه قضائی استان صورت گرفت، منتهی به تقدیر رئیس قوه قضاییه در 6 محور از دادگستری کل استان البرز در ابتدای سال جاری شد.