نشست آموزشی فضای مجازی

به گزارش خبری سردبیر پایگاه خبری "ردا": سرکار خانم فرزانه کمندی

در تاریخ 25/ 4 /1402 در محل سالن سیروس صابر  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز نشست آموزشی تهدیدها و آسیب های فضای مجازی و سواد رسانه ای در خانواده  با حضور  سروان اکبری  کارشناس ومسئول دایره اجتماعی پلیس فتا و مدیر عامل خانه مطبوعات و معاون کل ارشاد  و جمعی از اصحاب رسانه استان البرز برگزار شد .

 

از زمانى که اینترنت وارد فضاى زندگى انسان شده تا به امروز، على رغم تمام محاسن و مزایاى آن، یکسرى دغدغه ها و نگرانى­ هایى را بر خانواده ­ها تحمیل نموده است. موضوعی که در تمام جوامع موضوعیت داشته و محدود به جامعه­ و یا اقلیتی خاص نمی ­شود

سروان اکبری کارشناس پلیس فتا استان در این کارگاه آموزشی به بیان آسیب‌ها و خطرات پیرامون حوزه فضای مجازی، خطرات استفاده از شبکه های اجتماعی و راهکارهای پیشگیری از بروز آن پرداخت.

 ایشان گفتند در راستای آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی یکی از مهترین سواد‌ در عصر جدید داشتن سواد سایبری است، بنابراین اگر والدین و کاربران فضای مجازی سطح آگاهی و اطلاعات خود را در این حوزه‌ها افزایش دهند می‌توانند مانع بزرگی از سوء‌استفاده‌ها، کلاهبرداری‌ها و سودجوی‌های مجرمین سایبری هم برای خود و هم فرزندان‌شان ‌شوند. و امنیت در اینترنت را موضوعی مهم و حیاتی دانست

جناب آقای اکبری اشاره کرد عدم رعایت نکات امنیتی لازم در فضای مجازی ، خطرات و آسیب های جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

وفعالان فضای مجازی و اصحاب رسانه می‌توانند در کنار پلیس نقش مهمی در ارتقاء آموزش‌های مرتبط با فضای مجازی و افزایش سطح سواد رسانه‌ای کاربران به منظور کاهش جرایم و تحقق پیشگیری از جرم در فضای مجازی داشته باشند .

 

کارشناس پلیس فتا استان با بیان این نکته که پلیس فتا با چهار هدف کلی در حال فعالیت است، گفت: تامین امنیت فضای مجازی و تبادل اطلاعات، صیانت از هویت دینی، ملی و ارزش های انسانی جامعه در حوزه فضای مجازی، حفظ حریم شخصی و آزادی های مشروط در فضای مجازی و حفظ زیرساخت های جامع کشور در برابر حملات الکترونیکی از اهداف اصلی پلیس فتا به شمار می رود.

کارشناس پلیس فتا استان در این کارگاه مباحثی را پیرامون پیشگیری از سرقت اطلاعات بانکی کاربران، روش‌ها و شیوه کلاهبرداری‌های اینترنتی و راه‌های پیشگیری از این قبیل سوءاستفاده‌های مالی و هک کردن، تهدیدات خودپردازها و سامانه‌های فروش، تهدیدات شبکه‌های اجتماعی، تهدیدات موبایل، روش‌های نوین ارائه اینترنت و همچنین مطالبی حول بانکداری الکترونیک را ارائه نمود.

وی در پایان توصیه کرد: از فروشگاه های مجازی غیرمجاز خرید نکنید، اطلاعات حساب بانکی مانند کلمه عبور و رمز اینترنتی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.