قانون جدید خذف نام همسر از شناسنامه

 

در گذشته هیچ یک از زوجین نمی‌توانست پس از طلاق یا فوت همسر نام او را از شناسنامه خود خارج نماید. اما قانون جدید حذف نام همسر از شناسنامه بر این امر تاکید دارد که زن یا مرد می‌توانند با داشتن شرایط قانونی اقدام به حذف نام همسر از شناسنامه خود نمایند.

 بر اساس قانون ۳۳ ثبت احوال در شرایطی زن یا مرد می‌تواند نام همسر را از شناسنامه خود خارج کند که از همسر خود طلاق گرفته باشد یا همسرش فوت کرده باشد.

باید به این نکته توجه داشت که فوت کردن همسر یا طلاق گرفتن از او به‌ تنهایی برای خارج کردن اسم همسر از شناسنامه کافی نیست و حذف نام همسر از شناسنامه در صورت ازدواج مجدد فرد میسر می‌شود.‌

 یعنی فرد مورد نظر اگر پس از طلاق همسر یا فوت او اقدام به ازدواج مجدد نماید و نام همسر جدید در ذیل نام همسر طلاق گرفته یا فوت شده در شناسنامه وی درج شود می‌تواند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز برای حذف نام همسر سابق از شناسنامه خود به ادارات ثبت احوال مراجعه کند.

حذف نام همسر از شناسنامه دختر باکره یا دوران عقد

 زنی که بدون رابطه جنسی از همسر خود طلاق گرفته باشد می تواند با در دست داشتن نامه یا  گواهی  پزشکی قانونی جهت تغییر و تعویض شناسنامه به  ادارات ثبت احوال یا دفتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و نسبت به حذف اسم همسر سابق خود از شناسنامه اقدام کند.

 حذف نام همسر در دوران عقد در صورتی امکان پذیر است که رای طلاق دادگاه خانواده مبنی عدم رابطه جنسی طرفین موجود باشد. برای انجام این کار طرفین می توانند از دادگاه  مربوطه و گواهی پزشکی قانونی  تایید شود طرفین می توانند با در دست داشتن گواهی لازم به مراکز ثبت احوال مراجعه کرده و نسبت به حذف نام همسر سابق از شناسنامه خود اقدام کنند .

حذف نام همسر از شناسنامه در صورت داشتن فرزند

داشتن فرزند نمی‌تواند پس از مرگ همسر یا طلاق مانع از خارج کردن نام همسر از شناسنامه شود. به بیان دیگر اگر زن و مرد دارای فرزند مشترک باشند و به دلایل  مختلف طلاق گرفته باشند یا یکی از آنها فوت کرده باشد.

طرف مقابل می تواند پس از ازدواج مجدد و درج نام همسر جدید در شناسنامه اقدام به خارج کردن نام همسر سابق خود از شناسنامه کند و بر اساس قوانین جاری هیچ منعی برای این کار وجود ندارد.

منتهی باید به این نکته توجه داشت که اسم پدر و مادر در شناسنامه فرزندان و متقابلاً اسم فرزندان در شناسنامه پدر و مادر باقی می‌ماند و حتی در صورت خارج کردن اسم همسر از شناسنامه قانون اجازه حذف اسم فرزند از شناسنامه پدر و مادر را به هیچکس نمی‌دهد و پس از حذف نام همسر از شناسنامه همچنان اسم فرزندان در شناسنامه طرفین باقی می‌ماند.

آیا در شناسنامه المثنی المثنی ازدواج قبلی ثبت میشود ؟

ازدواج و طلاق غیر مدخوله در المثنای شناسنامه درج نخواهد شد. همانطور که می دانی فقط زن و شوهرانی که بین ایشان نزدیکی واقع نشده باشد پس از طلاق می توانند در شناسنامه المثنی نام همسر قبلی و ازدواج وطلاق مربوط به آن را از بین ببرند.

به قلم : مجتبی عادل