اولین پزشک زن

به قلم سر دبیر پایگاه خبری ردا - سرکار خانم فرزانه کمندی :

زن تاج آفرینش است و خلقت او موهبتی بوده که خدا نصیب زمین و زمینیان کرده . زن موجودی لطیف با اخلاقیات خاص زنانه ، زن با احساسات خود فکر میکند . خداوند به زنان قدرتی داده که در نقش مادر بهترین ، در نقش دختر بهترین ، در نقش همسر بهترین ، در نقش رئیس شرکت بهترین است او همیشه بهترین است . زن اگر نباشد چراغ خانه خاموش خواهد شد . اگرروزی زن نباشد مرد هم نخواهد بود . در جای خواندم اگر زنها دنیا را می چرخاندند ، هیچ جنگی وجود نداشت و فقط چند تا کشور با هم قهر بودند و حرف نمیزدند . مارگارت تاجر می گوید : اگر خواستی حرفی گفته شود از یه مرد بخواه و اگر خواستی کار انجام شود از یه زن بخواه . لامارتین میگوید : منشاء هر کاری بزرگی زن است ، زن کتابی است که جزء به مهر خوانده نمی شود .

اولین  پزشک زن در جهان

گفته می شود نخستین زن پزشک جهان تا لحظه ای که زنده بود یک مرد بود و فقط در مرده شورخانه بود که وقتی تن لخت او را دیدند همه متوجه شدند او یک زن است.
جیمز بری مرد جوانی که در سال ۱۸۱۲ مدرک پزشکی خود را از دانشگاه ادینبورگ در انگلستان گرفت و سپس تحصیلات خود را در لندن ادامه داد و به عنوان جراح در ارتش استخدام شد و همراه ارتش تا افریقا، کانادا و هند رفت. او در ارتش به نافرمانی از فرماندگان خود مشهور بود. وقتی که سال ۱۸۶۵ فوت کرد و هنگامی که اورا در تابوت قرار می دادند متوجه شدند او یک زن است. دوستان و همکلاسی هایش وحشت زده و متعجب به او نگاه می کردند هیچ کس باور نمی کرد پسری که سال ها با آنها دوست و صمیمی بوده  او یک زن بوده است  .
نام اصلی او «مارگارت آن بالکلی» بود و در ایرلند به دنیا آمده بود. او به شدت علاقمند به تحصیل در رشته پزشکی بود اما در آن سال ها زنان اجازه نداشتند پزشکی بخوانند. در نتیجه مارگارات بری که به صورت خیلی جدی مصصم بود پزشک شود تصمیم گرفت خود را پسر جا بزند و به خواست خود برسد با شناسنامه برادرش جیمزبری به دانشگاه رفت و پزشک شد

اولین پزشک زن در آمریکا

الیزابت بلک ول" اولین پزشک زن در ایالات متحدۀ آمریکاست. هنگامی که دوشیزه بلک ول گفت که می‌خواهد پزشک شود مردم تصور کردند که وی شوخی می‌کند و زن نمی‌تواند پزشک باشد، زیرا زنان را به اندازۀ کافی قوی نمی‌دانستند. اما دوشیزه بلک ول بسیار مصمم بود، به همین دلیل به همۀ دانشگاه‌های کشور نامه نوشت، اما هیچ‌یک از آن‌ها به او اجازۀ ورود ندادند. پس از چند سال یک دانشکدۀ کوچک پزشکی به دوشیزه بلک ول نامه نوشت و به او اجازۀ تحصیل داد؛ تنها به این دلیل که می‌خواستند چنین خانمی را ببینند. به نظر آنان حضور یک دانشجوی زن در کلاس خنده‌دار بود. اما دوشیزه بلک ول با تلاش فراوان شایستگی خود را به اثبات رساند و به پزشک حاذقی تبدیل شد. اما پس از پایان تحصیلات هیچ بیمارستانی حاضر به استخدام وی نشد. بنابراین او به توصیۀ یکی از دوستانش بیمارستانی را برای زنان و کودکان فقیر در نیویورک دایر کرد که تا به امروز نیز فعالیت می‌کند.

اولین پزشک زن در ایران

اولین پزشک جراح زن ایرانی دکتر سکینه یری در سال 1277 شمسی ، مصادف با حکومت قاجار در امپراتوری روسیه چشم به جهان گشود . مادرش ریحانه از ارامنه ایران بود و پدرش نصرالله همدانی نام داشت . وی تحصیلات مدرسه دانشگاهی اش را در شهر آستاراخان به اتمام رسانید و در سن 26 سالگی ، موفق به کسب مدرک پزشکی شد .

زنان تقریباً نیمی از جامعه را تشکیل می دهند ، زنان باعث می شوند که دنیا جای بهتری برای زندگی باشد .